SNAFU SNAFU
832
BLOG

Nie zapomnijcie spojrzec w niebo wkrotce po zachodzie

SNAFU SNAFU Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 27

Dzis bedzie mozna zobaczyc spektakularne zblizenie ("koniunkcje") Jowisza i Wenus.

 Maksymalne zblizenie nastapi 1 lipca okolo 14:00 czasu uniwersalnego i wtedy oba ciala beda w odleglosci ok. 1/3 stopnia (dla porownania,   srednica Ksiezyca w pelni to okolo 1/2 stopnia). Czyli dzis w Polsce po zachodzie bedzie sie widziec sytuacje wczesniejsza o okolo 15 godzin od maksymalnego zblizenia -- zas jutro, 1 lipca, jakies 6 godzin po maksymalnym zblizeniu, czyli jutro po zachodzie powinno sie zobaczyc oba ciala w odleglosci jeszcze mniejszej, niz dzis.

Moment maksymalnego zblizenia to ja wyfigurowalem na podstawie tablic rektascencji i deklinacji dla obu planet (w portalu NASA o nazwie "horizons"), nie robilem tego tak super-dokladnie, gdzies moze byc podany dokladniejszy moment -- przypuszczam jednak, ze blad mojego oszacowania to nie wiecej, niz godzina.

Czas letni w Polsce to czas uniwersalny plus dwie godziny.

Za rok i kawalek, w sierpniu, Wenus i Jowisz znajda sie jeszcze blizej (gdzies znalazlem, ze w odleglosci zaledwie 0,06 stopnia).

Jest hipoteza, ze "Gwiazda Betlejemska" byla wlasnie taka koniunkcja Wenus i Jowisza, w latach 2 i 3 AD oba ciala zblizaly sie na bardzo mala odleglosc. Zblizenia tych dwoch planet sa dosc czeste, ale ze wzgledu na spore nachylenie orbity Wenus w stosunku do plaszczyzny Ekliptyki (ok 3,5 stopnia) rzadko znajduja sie sie tak blisko,  ze oko widzi je niemal  jak jeden obiekt.

SNAFU
O mnie SNAFU

Fizyk-dośwadczalnik weteran, taki, co to "z niejednego reaktora neutrony wykorzystywał". Od pewnego czasu już tylko działający na niwie dydaktycznej w amerykańskiej uczelni. Własnie amerykańskośc tej uczelni skłania mnie ku S24, bo strasznie mi brakuje kontaktu z polską mową. Pisywałem przez wiele lat w "Dziale Nauka", ale ostatecznie zadecydowałem, że jako szanujący się fizyk, już tam nie moge się wiecej pojawiać. Dział ów został bowiem straszliwie zapaskudzony przez liczne pseudonaukowe indywidua (podobnie, człowiek ucieka z pokoju, w którym ktos narzygał lub zrobił kupę na środku). A ponieważ interesuję się historią (głownie wielkich konfliktów w okresie ostatnich 200 lat), to próbuję swych sił w Dziale "Historia" -- czasem też w Dziale "Enegetyka", bo akurat kazą mi wykładać m. in. o OZE.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie